W dniach 13-17 maja w Monachium odbędą się największe targi ochrony środowiska IFAT. To już kolejna edycja tej imprezy, w której Pronar ponownie będzie uczestniczył. Przedsiębiorstwo z Narwi przedstawi aż sześć premierowych modeli maszyn.

Jedną z maszyn prezentowanych w Monachium, z której konstruktorzy Pronaru są bardzo dumni, jest rozdrabniacz PRO.S1 osadzony na podwoziu gąsienicowym. Pomaga on zagospodarowywać odpady budowlane, komunalne i zielone. Kompaktowe rozmiary umożliwiają jej przewożenie samochodami wyposażonymi w system hakowy. Transport nie wymaga przygotowania podwozia gąsienicowego, a to sprawia, że rozdrabniacz po dostarczeniu jest gotowy do przemieszczania po terenie roboczym. PRO.S1 wyposażono w niezwykle skuteczne rozwiązania konstrukcyjne. Na uwagę zasługuje mechaniczny system odchylania rusztów bocznych. Do przeprowadzenia tej operacji wystarczają powszechnie używane klucze udarowe, a nawet ręczne narzędzia. Konstrukcja jest na tyle nietypowa i unikatowa, że rozwiązanie to zostało zgłoszone do Urzędu Patentowego.

Kolejną premierową prezentacją będzie przesiewacz bębnowy MPB 20.55 Hybrid. Dostosowując się do obecnych trendów, Pronar zainstalował w nim system umożliwiający jego zasilanie prądem z sieci lub wytworzonym za pomocą zamontowanego w maszynie generatora. Zastąpienie napędów hydraulicznych (oprócz siłowników) napędami elektrycznymi podniosło efektywność MPB 20.55 Hybrid i pozwoliło zamontować dużo mniejszy silnik. Dzięki temu zredukowano zużycie paliwa oraz poziom emitowanego hałasu. Napęd hybrydowy nowego przesiewacza jest bardzo uniwersalny. Wykorzystuje prąd z sieci lub pozyskiwany ze źródeł odnawialnych albo może bazować na pracy zainstalowanego generatora dieslowskiego.

Urządzeniem, które zapewne wzbudzi bardzo duże zainteresowanie gości targów, jest przenośnik taśmowy z napędem elektrycznym MPT 30/1g w wersji Dual Power. Oprócz silnika Diesla, zainstalowano w nim także silnik elektryczny, który napędza pompy hydrauliczne odpowiadające za zasilanie pasa transmisyjnego, siłowników oraz gąsienic. Dzięki temu maszyna podłączona do gniazda elektrycznego może przejeżdżać niewielkie odległości bez konieczności uruchamiania silnika Diesla. Zwiększa to jej mobilność, a zainstalowany silnik spalinowy pozwala na pracę również tam, gdzie nie ma źródła prądu elektrycznego.

Odwiedzający stoisko Pronaru będą mogli także obejrzeć przesiewacz MPB 20.55gh w wersji EX (jest on o 1 m dłuższy od modelu podstawowego). W zmodernizowanym przesiewaczu powiększony został kosz zasypowy. Dzięki temu załadunek odpadów jest o wiele łatwiejszy – szerokość łyżki ładowarki może wynosić nawet 5 m. Jest to niewątpliwy atut dla właścicieli maszyn o dużych parametrach technicznych, którzy chcą optymalnie wykorzystywać ich możliwości.

Na targach w Monachium zostanie również zaprezentowany rozdrabniacz MRW 2.65g. Wyposażono go w podwozie gąsienicowe i hydraulicznie podnoszoną wannę zasypową. Elementy te spełniają zapotrzebowanie nabywców, którzy potrzebują maszyny bardzo solidnej, nieosadzonej na podwoziu hakowym, ale wyposażonej w mechanizm podnoszenia wanny. To wszystko w połączeniu z bardzo niskim poziomem hałasu sprawia, że MRW 2.65g doskonale sprawdza się w pracy nawet w pobliżu zabudowań.

Kolejną zmodernizowaną maszyną, którą Pronar zaprezentuje w Monachium, jest rozdrabniacz MRW 2.1010 w wersji z silnikiem CAT. Oprócz maszyn wyposażanych w silniki Volvo, Pronar oferuje także MRW 2.1010 z silnikami CAT C18, których praca nie wymaga instalacji systemu SCR (tzw. AdBlue) lub DPF (filtr cząstek stałych).

Na stoisku Pronaru pojawią się też: rozdrabniacz MRW 1.300g oraz sprzęt komunalny, w tym rębaki MR-15 i MR-20, a także przyczepy wykorzystywane w budownictwie i usługach komunalnych. Ekspozycję stoisku, ukazującego różnorodność i możliwości produkcyjne Pronaru, będą uzupełniać koła tarczowe, osie i kompletne układy jezdne, siłowniki hydrauliczne oraz wiązki kabli elektrycznych.