Ośrodek Szkolenia Lotniczego PRONAR już w pierwszym roku istnienia zdążył wyraźnie zaznaczyć swoją obecność na polskiej scenie lotniczej. Nowoczesna flota, doświadczeni instruktorzy i możliwość szkolenia w sąsiedztwie Puszczy Białowieskiej okazały się skutecznym magnesem na przyciągnięcie nowych kursantów. Odpowiedzią na rosnące zainteresowanie szkoleniami są dwa kolejne szybowce, które jeszcze przed nadejściem wiosny dołączyły do floty ośrodka. Zarząd Pronaru postawił na polskie szybowce szkoleniowe SZD-50-1 Junior, szczególnie cenione przez początkujących adeptów pilotażu.

Te jednomiejscowe szybowce zostały stworzone z myślą o osobach, które podejmują się pierwszych samodzielnych lotów, w tym również tych wyczynowych. Wysoka stateczność, ergonomiczne wyposażenie kabiny i niewielkie siły sterowania przekładają się na duży komfort pilotażu. Duża widoczność i łatwe manewrowanie przy niedużych prędkościach dają poczucie pełnej kontroli nad maszyną, a mocne, stałe podwozie pozwala bezpiecznie wylądować nawet na miękkim czy nierównym terenie.

 

Są to nieocenione zalety z punktu widzenia osób, które po raz pierwszy same zasiadają za sterami i muszą poradzić sobie również z naturalnym w tej sytuacji stresem  – mówi pilot-instruktor Roman Kata, kierownik Szkolenia Ośrodka Szkolenia Lotniczego PRONAR. – Świadomość, że maszyna wiele wybacza zdecydowanie to ułatwia, co potwierdzają nie tylko nasi kursanci, ale też kilka pokoleń pilotów które na tym szybowcu uczyło się latać. Zakup kolejnych maszyn wynika z faktu, że zgłasza się do nas coraz więcej chętnych na rozpoczęcie przygody z lataniem oraz planów związanych z organizacją kolejnych wydarzeń o charakterze lotniczym.

Poza trzema SZD-50-1 Junior w organizowanych przez ośrodek szkoleniach (podstawowym i zaawansowanym, np. nauka akrobacji) są też wykorzystywane dwuosobowe polskie szybowce PW-6U oraz SZD-54-2 Perkoz, którego parametry techniczne są zbliżone do maszyn startujących w mistrzostwach świata. Szkolną flotę uzupełnia słowacki samolot ultralekki WT-9 Dynamic, który służy do szkolenia na świadectwo kwalifikacji pilota samolotów ultralekkich, instruktora samolotów ultralekkich oraz do holowania banerów reklamowych lub szybowców alternatywnie dla wyciągarki.

 

OSL Pronar na co dzień przede wszystkim prowadzi profesjonalne kursy umożliwiające zdobycie licencji pilota szybowcowego, uprawnień do akrobacji szybowcowych, pilotowanie samolotów ultralekkich oraz uprawnień instruktora samolotów ultralekkich. Organizuje też otwarte loty widokowe, umożliwiając podziwianie piękna Podlasia z powietrze wszystkim, którzy odwiedzają ten region. OSL Pronar ma też na koncie zorganizowane już w pierwszym roku istnienia zawody szybowcowe rangi ogólnopolskiej, których uczestnicy rywalizowali na celność lądowania o Puchar Prezesa Pronaru. Kursanci i instruktorzy mają za sobą już kilkaset startów i lądowań, a liczba wylatanych godzin zbliża się do pierwszego tysiąca. Kilkunastu pierwszych absolwentów może się już pochwalić własną licencją pilota szybowcowego.

 

Ośrodek działa na bazie stale rozbudowywanej infrastruktury lotniczej firmy Pronar z siedzibą w Narwi (pow. hajnowski), która jako jedyna w regionie dysponuje własnym pasem startowym o długości 1,5 km o twardej nawierzchni z tworzywa sztucznego. Spośród pasów budowanych w tej technologii jest on najdłuższy na świecie. Obiekt był wizytowany przez delegację urzędników lotnictwa cywilnego z Chin, którzy planują budowę podobnych obiektów w Państwie Środka.