Dla odbiorców
Ogólne Warunki Sprzedaży (OWS) Wydziału Handlu Krajowego lub Zagranicznego Maszyn Rolniczych bądź Komunalnych Pronar sp. z o. o.
§1. Ustalenia ogólne.
- Niniejsze Ogólne Warunki Sprzedaży, zwane dalej w skrócie: „OWS”, mają zastosowanie do wszystkich dostaw towarów oferowanych przez Wydział Handlu Krajowego lub Zagranicznego Maszyn Rolniczych bądź Komunalnych Pronar sp. z o.o., ul. Mickiewicza 101A, 17-210 Narew, Polska, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym w Białymstoku, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000139188; NIP 543-02-00-939, REGON P-008002850, kapitał zakładowy w wysokość 51.000,00 zł pokryty w całości, zwanej dalej: “Dostawcą”. Postanowienia niniejszego OWS nie stosuje się gdy Nabywcą jest osoba fizyczna, która nabywa towary w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową
- Wszystkie osoby prawne lub osoby fizyczne nabywające towary znajdujących się w ofercie Dostawcy określane są dalej jako: “Nabywca”.
- Wszystkie nabywane u Dostawcy towary, zamawiane są na warunkach określonych w niniejszych OWS , chyba że Dostawca i Nabywca postanowią odmiennie w zawartej pomiędzy nimi umowie dostawy towarów lub w odrębnym postanowieniu, zawartych w formie pisemnej pod rygorem nieważności .
- OWS stanowią integralną część każdego zamówienia złożonego przez Nabywcę u Dostawcy i obowiązują przez cały okres trwania współpracy handlowej. Nabywca lub osoba upoważniona do występowania w jego imieniu składając zamówienie poświadcza, iż Ogólne Warunki Sprzedaży zna i akceptuje. Spełnienie powyższego jest niezbędnym warunkiem współpracy handlowej.
- Nabywca przed złożeniem pierwszego zamówienia winien dostarczyć kopie (potwierdzone za zgodność z oryginałem przez osobę uprawnioną do reprezentowania Nabywcy) swoich aktualnych dokumentów rejestrowych. Nabywca zobowiązany jest do podania numeru rachunku bankowego.
§2. Informacje o towarze.
- Wszystkie informacje techniczne dotyczące towarów wynikające np. z katalogów, rysunków prospektów i innych materiałów reklamowych przedstawianych przez Dostawcę są danymi orientacyjnymi oraz mogą ulec zmianie, o ile nie oznaczono ich wyraźnie jako obowiązujące.
- Nabywca jest zobowiązany znać parametry techniczne zamawianego towaru.
- Dostawca zastrzega sobie prawo do wprowadzenia zmian konstrukcyjnych.
- Dostawca zastrzega sobie prawo do wstrzymania wysyłki towaru bez uprzedzenia w momencie nie wywiązywania się Nabywcy z zobowiązań finansowych dotyczących poprzednich dostaw.
- Nabywca ma obowiązek dokonać odbioru jakościowego tj. zgodności ilości i asortymentu oraz oceny estetyki i stanu technicznego w zakresie wad możliwych do wykrycia bez prób ruchowych w ciągu 3 dni od dnia dostawy. Po tym okresie dostawca nie zaakceptuje roszczeń dotyczących w/w odbioru jakościowego.
- Nabywca podejrzewając wady towaru spowodowane transportem, zobowiązany jest sporządzić protokół z przedstawicielem firmy transportowej i przesłać go do Dostawcy w terminie do 3 dni od dnia dostawy.
- Nabywca ma obowiązek przeprowadzenia pełnej kontroli stanu maszyny w terminie 5 dni od dnia dostawy. Po tym okresie dostawca nie zaakceptuje roszczeń dotyczących w/w odbioru jakościowego.
§3. Cennik i ceny.
- Ceny towarów oferowanych przez Dostawcę zawarte są w cenniku dostępnym w Dziale Handlu Krajowego lub Zagranicznego Maszyn Rolniczych bądź Komunalnych.
- Wszystkie ceny podane w cenniku są cenami netto (bez podatku VAT).
- Dostawca zastrzega sobie prawo do korekty cennika w zakresie asortymentu i cen, którego ważność weryfikuje się przez znajdującą się na nim datę jego ustalenia.
- W momencie wejścia w życie nowego cennika traci ważność cennik poprzednio obowiązujący.
- Ceny podane w cenniku obejmują standardowy sposób pakowania wyrobów. Każde zamówienie Nabywcy dotyczące opakowania innego niż standardowe, będzie powodowało obciążenie Nabywcy dodatkowymi kosztami.
- Ceny dotyczące ogólnej oferty towarów i usług Dostawcy mają charakter niezobowiązujący i mogą ulegać zmianom.
- Udzielane przez Dostawcę dodatkowe rabaty i upusty wymagają indywidualnych negocjacji oraz potwierdzenia w formie pisemnej.
- Ostateczną cenę towaru i warunki płatności ustala się indywidualnie do każdego zamówienia w drodze negocjacji, a wysokość ceny powiększana jest o podatek VAT w przypadku sprzedaży krajowej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami w Polsce. Jeżeli nie uzgodniono inaczej, obowiązują warunki płatności uwzględnione na potwierdzeniu zamówienia.
- Gdy nie uzgodniono inaczej, obowiązują ceny loco magazynu dostawcy w Narwi.
- Dostawca zastrzega sobie prawo do zmiany ceny wskazanej w potwierdzaniu zamówienia w przypadku zmiany opłat celnych wpływającą na koszty realizacji zamówienia.
§4. Zamówienia.
- Dostawca realizuje dostawy towarów, będących w jego ofercie produkcyjnej i handlowej na rzecz Nabywcy na podstawie pisemnie złożonych przez Nabywcę potwierdzonych przez Dostawcę zamówień.
- W celu realizacji zamówień, Nabywca składać będzie u Dostawcy pisemne zamówienia.
- Dostawca pisemnie potwierdza przyjęcie zamówienia do realizacji. Pisemne potwierdzenie przyjęcia zamówienia przez Dostawcę, doręczone listownie, faxem lub w formie elektronicznej dla Nabywcy, jest równoznaczne z zawarciem przez strony umowy na dostawę.
- Pisemne potwierdzenie przyjęcia zamówienia zawiera :
- Nazwę towaru wraz z dodatkowymi parametrami technicznymi,
- ilość,
- cenę jednostkową netto,
- termin realizacji zamówienia,
- formę płatności, termin płatności,
- wysokość upustu w procentach, jeśli został zastosowany,
- warunki dostawy (sposób, miejsce dostawy, płatnik kosztów przewozu i ewentualnego ubezpieczenia),
- imię i nazwisko osoby prowadzącej sprawę
- Potwierdzenie przyjęcia zamówienia, jeśli nie wymaga dodatkowych ustaleń między stronami, wystawiane jest w ciągu 7 dni roboczych od daty wpływu zamówienia.
- Potwierdzenie przyjęcia zamówienia przez Dostawcę z zastrzeżeniem zmian lub uzupełnień nie zmieniających istoty treści zamówienia poczytuje się za jego przyjęcie z uwzględnieniem zastrzeżeń zawartych w potwierdzeniu.
- Nie dopuszcza się cesji praw wynikających ze złożonego zamówienia w stosunku do osób trzecich bez pisemnej zgody Dostawcy.
- Po uprzednim poinformowaniu Nabywcy, Dostawca zastrzega sobie prawo powstrzymania się od realizacji zamówienia – jeżeli poweźmie uzasadnione przypuszczenie, że Nabywca nie zapłaci całej ceny w umówionym terminie, w szczególności, jeżeli takie przypuszczenie uzasadnia stan majątku Nabywcy.
- Nabywca ponosi koszty rezygnacji z zamówienia u Dostawcy towarów w przypadku potwierdzenie przyjęcia zamówienia do realizacji przez Dostawcę
- Dostawca zastrzega sobie prawo do jednostronnej zmiany ustalonych terminów dostawy, w szczególności gdy wystąpi :
- siła wyższa rozumiana jako: strajk, wojna, epidemia, lokaut, trudności w dostawie energii lub materiałów, decyzje władz administracyjnych, samorządowych, pożar, powódź i inne klęski żywiołowe,
- przerwa lub opóźnienie w dostawach surowców, energii, komponentów od poddostawców oraz inne nieprzewidziane zdarzenia, na które Dostawca nie ma wpływu.
- awarie, opóźnienia transportowe i celne, szkody transportowe, a w tym blokady dróg, ograniczenia czasowe w ruchu drogowym transportu ciężarowego.
- Wystąpienie wyżej wymienionych okoliczności powoduje przesunięcie lub zawieszenie terminu wykonania zamówień (o czym Dostawca niezwłocznie zawiadamia Nabywcę na piśmie) oraz zwalnia Dostawcę z odpowiedzialności za zmianę terminów dostaw. W uzasadnionych przypadkach Dostawca jest również uprawniony do odstąpienia od umowy lub jej części.
- Termin dostawy uznaje się za dotrzymany, jeśli w momencie jego upływu towar opuścił zakład Dostawcy lub też zgłoszona została jego gotowość do wysyłki.
- Jeśli wysyłka ulega zwłoce z winy Nabywcy, to – po miesiącu od zgłoszenia gotowości towaru do wysyłki Dostawca może naliczyć składowe w wysokości 2 % sumy zamówienia za każdy rozpoczęty tydzień, o ile nie udokumentowano wyższych kosztów.
§5. Warunki płatności.
- Zapłata za otrzymany towar nastąpi po wystawieniu faktury na warunkach ustalonych w potwierdzeniu przyjęcia zamówienia. Termin zapłaty w każdym przypadku określany jest w dniach i liczony od daty wystawienia faktury.
- Datą wykonania świadczenia przez Nabywcę jest data wpływu należności na rachunek bankowy Dostawcy podany na potwierdzeniu przyjęcia zamówienia lub na fakturze.
- Własność towaru przechodzi na Nabywcę po dacie wpływu środków na rachunek bankowy Dostawcy.
- Do czasu upływu terminów lub zaistnienia zdarzeń, o których mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu, towar stanowi własność Dostawcy i może być przez niego odebrany, jeżeli Nabywca zalega z zapłatą należności mimo pisemnego wezwania do zapłaty w wyznaczonym mu dodatkowym terminie.
- W przypadku sprzedaży na przedpłatę, Dostawca wystawi ,,Fakturę pro-forma’’, która określi wysokość przedpłaty koniecznej do realizacji zamówienia.
- W przypadku opóźnienia płatności Dostawca może naliczyć odsetki za zwłokę w ustawowej wysokości poczynając od dnia, w którym upłynął termin płatności określony na fakturze.
- Opóźnienie płatności po stronie Nabywcy powoduje natychmiastową wymagalność płatności bez odliczeń wszelkich otwartych wierzytelności, również z innych dostaw i świadczeń, nawet wówczas, gdy zostały uprzednio odroczone.
- W przypadku istnienia zaległych płatności określonego Nabywcy, Dostawca zastrzega sobie prawo wyboru na pokrycie jakiej zaległości zostaną przeznaczone środki wpływające na jego konto od danego Nabywcy.
- W przypadku zaległości płatniczych, wykraczających poza uzgodniony termin płatności, Dostawca wstrzyma wysyłki towaru do czasu uregulowania zaległości przez Nabywcę.
- Nabywca nie ma prawa do wstrzymania z jakichkolwiek powodów płatności za dostarczony przez Dostawcę towar lub dokonania potrąceń bez zgody Dostawcy wyrażonej w formie pisemnej.
- Dostawca zastrzega sobie prawo do ubezpieczenia należnej jemu wierzytelności od Nabywcy z tytułu sprzedaży towarów w wybranym przez siebie Towarzystwie Ubezpieczeniowym. W takim przypadku Nabywcy przysługiwać będzie limit kupiecki do wysokości limitu ubezpieczeniowego.
§6. Gwarancja i reklamacje produktów.
- Gwarancja udzielona przez Dostawcę na dany towar obowiązuje tylko wobec jego Nabywcy, wskazanego w fakturze wystawionej przez Dostawcę.
- Okres i warunki gwarancji zgodnie z Kartą Gwarancyjną danego wyrobu.
- Nabywca ma obowiązek przestrzegania norm i warunków określonych przez Dostawcę, dotyczących sprzedawanych towarów, ze szczególnym uwzględnieniem norm eksploatacyjnych.
- W przypadku użytkowania towaru niezgodnie z warunkami określonymi przez Dostawcę, nastąpi anulowanie uprawnień z tytułu gwarancji.
- Odpowiedzialność Dostawcy wobec Nabywcy z tytułu rękojmi za wady fizyczne towarów zostaje wyłączona.
- Dostawca jest zwolniony z wszelkiej odpowiedzialności z tytułu rękojmi i gwarancji, jeżeli Nabywca wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy, złożenia zamówienia, przedstawienia mu oferty, dostarczenia dokumentu Potwierdzenia Przyjęcia Zamówienia lub dokumentu wydania towaru – Dowodu Dostawy.
- Dostawca odpowiada za uszkodzenia dotyczące samego towaru; nie odpowiada zaś za utracone korzyści lub inne szkody majątkowe Nabywcy, w tym związane z np. wynajęciem sprzętu zastępczego.
- Nabywca traci uprawnienia wynikające z niniejszych gwarancji w razie:
- jakiejkolwiek własnej naprawy lub przeróbki zakupionego towaru.
- przekroczenia parametrów technicznych podanych w kartach katalogowych.
- zlikwidowania oznaczeń umożliwiających identyfikację.
- przechowywania towaru w niewłaściwych warunkach.
- użytkowania wyrobu niezgodnie z jego przeznaczeniem, oraz Instrukcją Obsługi.
- naruszenia obowiązków wynikających dla Nabywcy z niniejszej gwarancji.
- upływu okresu gwarancji.
- Nabywca zobowiązany jest do pisemnego zgłoszenia wadliwości towaru w terminie 7 dni od dostawy lub ujawnienia w trakcie eksploatacji. Przy zgłoszeniu wadliwości towaru Nabywca zobowiązany jest: podać numer katalogowy produktu, numer zamówienia, datę dostawy, opisać i dodatkowo przedstawić dokumentację fotograficzną wady.
- Wszystkie reklamacje powinny być zgłoszone Dostawcy na adres:
-
- Mail: reklamacje@pronar.pl
- Fax: +48 85 681 63 83 z dopiskiem: „Reklamacje”
- Poczta: Pronar spółka z o.o. 17-210 Narew ul. Mickiewicza 101A z dopiskiem: „Reklamacje”
-
- Brak kompletności zgłoszenia reklamacyjnego uprawnia Dostawcę do nierozpoznania reklamacji.
- Przekroczenie terminu zgłoszenia wady uprawnia Dostawcę do cofnięcia uprawnień gwarancyjnych.
- W przypadku gdy przesłana przez Nabywcę dokumentacja fotograficzna jest niewystarczająca do podjęcia przez Dostawcę działań reklamacyjnych, Dostawca powiadomi o tym fakcie Nabywcę w terminie 5 dni roboczych od dnia zgłoszenia reklamacji do Dostawcy. W tym przypadku Nabywca zobowiązuje się na swój koszt przesłać na rzecz Dostawcy, nie później niż w ciągu 30 dni od daty uzyskania informacji od Dostawcy w tym zakresie, wszelkie wadliwe towary lub ich części.
- W przypadku gdy Dostawca występuje do Nabywcy o uzupełnienie w sprawie zgłoszonej informacji, czas realizacji zostaje wydłużony o czas oczekiwania na uzupełnienie ze strony Nabywcy.
- Dostawca w ciągu 30 dni od dnia otrzymania kompletnego zgłoszenia reklamacyjnego od Nabywcy podejmie decyzję o sposobie rozpatrzenia reklamacji oraz informuje o niej drogą meailową Nabywcę.
- W przypadku jeżeli reklamacja okaże się bezzasadna, Dostawca wystawi Nabywcy fakturę obciążającą go uzasadnionymi kosztami jakie poniósł Dostawca.
§7. Ograniczenia odpowiedzialności.
- Dostawca nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody pośrednie i następcze.
- Łączna maksymalna odpowiedzialność Dostawcy w zakresie roszczeń i zobowiązań z jakiegokolwiek tytułu, w tym odpowiedzialność z tytułu szkód pośrednich lub bezpośrednich, niezależnie od tego czy zostały one objęte ubezpieczeniem czy nie, nie przekroczy równowartości ceny towaru, w zakresie którego sprzedaży roszczenia te wystąpią.
- Wykluczone są roszczenia odszkodowawcze Nabywcy dot. realizacji jego zamówienia, wynikające z wad, szkód powstałych w skutek podjęcia działań niedozwolonych przez Nabywcę.
- Dostawca nie ponosi odpowiedzialności za straty lub szkody powstałe na skutek napraw wykonanych przez jakikolwiek inny serwis, niż Dostawcy lub spowodowanych zastosowaniem nieoryginalnych części.
- Sprzedający nie odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie swoich zobowiązań, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonanie wynika z okoliczności spowodowanych siłą wyższą. Przez siłę wyższą Strony rozumieją okoliczności niezależne od Sprzedającego, w szczególności pożary, powódź i inne klęski żywiołowe, wojny, strajki, zamieszki, demonstracje, epidemie, embargo, przerwy lub opóźnienia w dostawach surowców, energii i komponentów oraz inne nieprzewidziane zakłócenia, w szczególności skrócenie czasu pracy w fabrykach producentów produktów sprzedawanych przez Sprzedającego lub ich podwykonawców, przerwy w pracy, okoliczności leżące po stronie przewoźników, decyzje organów administracji publicznej, zmiany prawa, inne podobne okoliczności.
§8. Obowiązujące prawo, miejsce realizacji zobowiązań, właściwość miejscowa sądu.
- Wszelkie spory mogące wyniknąć między Stronami w związku z realizacją umowy zawartej w ramach zamówienia, warunki którego opisują postanowienia niniejszych OWS, będą w miarę możliwości rozstrzygane na drodze polubownej, a w ostateczności na drodze sądowej.
- Stosunki prawne Dostawcy z Nabywcą wynikające z niniejszych OWS reguluje wyłącznie prawo polskie. W sprawach nieuregulowanych postanowieniami niniejszych OWS, zastosowanie mają odpowiednie przepisy polskiego Kodeksu Cywilnego i innych ustaw. Wyłącza się w całości zastosowanie konwencji Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów, podpisanej w Wiedniu w dniu 11 kwietnia 1980.
- W przypadku wystąpienia sporów na tle niniejszych OWS oraz umowy zawartej w ramach jej postanowień, Sądem właściwym do ich ropoznania jest Sąd miejsca w którym Dostawca posiada siedzibę.
§9. Postanowienia końcowe.
- W przypadku wyłączenia któregokolwiek z postanowień OWS, na podstawie zawartej odrębnie umowy określonej w § 1 ust. 3, pozostałe postanowienia OWS zachowują pełną ważność i moc prawną.
- W przypadku prawnej nieskuteczności lub nieważności poszczególnych postanowień OWS, pozostałe postanowienia oraz realizowane na ich podstawie zamówienia zachowują moc obowiązującą. W takim przypadku, Strony uzgodnią postanowienie skuteczne zastępujące postanowienie nieskuteczne, uwzględniając aby ono możliwie najwierniej odzwierciedlało jego sens i zamiar.
- Dostawca zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian OWS, z zachowaniem 1 miesięcznego terminu ich wprowadzenia. Postanowienia OWS, sprzed ich ewentualną zmianą maja zastosowanie, aż do całkowitego wykonania zobowiązań wynikających z umów zawartych w czasie obowiązywania OWS sprzed ich zmiany.
- Aktualne OWS są zawsze dostępne w siedzibie Dostawcy oraz na ogólnie dostępnej stronie internetowej www.pronar.pl
- Niniejsze OWS wchodzą w życie z dniem 01 maja 2018 r.
- Narew, dnia 25 kwietnia 2018 r.
Zarząd PRONAR sp. z o.o. z siedzibą w Narwi