W dniach 13-17 maja w Monachium odbyły się największe targi ochrony środowiska IFAT. Była to kolejna edycja tej imprezy, w której Pronar ponownie uczestniczył. Przedsiębiorstwo z Narwi zaprezentowało aż sześć premierowych modeli maszyn.

Jedną z prezentowanych w Monachium maszyn, z której konstruktorzy Pronaru są szczególnie dumni, był rozdrabniacz PRO.S1 osadzony na podwoziu gąsienicowym. Pomaga on zagospodarowywać odpady budowlane, komunalne i zielone. Kompaktowe rozmiary rozdrabniacza umożliwiły jego przewóz do Monachium samochodem wyposażonym w system hakowy. Natomiast po dostarczeniu na teren targów, rozdrabniacz przemieszczał się na gąsienicach. PRO.S1 jest wyposażony w niezwykle skuteczne rozwiązanie konstrukcyjne – mechaniczny system odchylania rusztów bocznych, który można obsługiwać przy użyciu powszechnie używanych kluczy udarowych lub ręcznych narzędzi. Konstrukcja ta jest na tyle nietypowa i unikatowa, że rozwiązanie to zostało zgłoszone do Urzędu Patentowego.

Kolejną premierową prezentacją był przesiewacz bębnowy MPB 20.55 Hybrid. Pronar zainstalował w nim system umożliwiający zasilanie prądem z sieci lub wytworzonym za pomocą zamontowanego w maszynie generatora. Zastąpienie napędów hydraulicznych napędami elektrycznymi podniosło efektywność MPB 20.55 Hybrid i pozwoliło zamontować dużo mniejszy silnik, co przyczyniło się do redukcji zużycia paliwa oraz poziomu emitowanego hałasu. Napęd hybrydowy jest bardzo uniwersalny, wykorzystuje prąd z sieci, ze źródeł odnawialnych lub z zainstalowanego generatora dieslowskiego.

Urządzeniem, które wzbudziło bardzo duże zainteresowanie gości targów, był przenośnik taśmowy z napędem elektrycznym MPT 30/1g w wersji Dual Power. Oprócz silnika Diesla, zainstalowano w nim także silnik elektryczny, który napędza pompy hydrauliczne odpowiadające za zasilanie pasa transmisyjnego, siłowników oraz gąsienic. Dzięki temu maszyna podłączona do gniazda elektrycznego może przejeżdżać niewielkie odległości bez konieczności uruchamiania silnika Diesla. Zwiększa to mobilność przenośnika, a zainstalowany silnik spalinowy pozwala na pracę również tam, gdzie nie ma źródła prądu elektrycznego.

Odwiedzający stoisko Pronaru mogli także obejrzeć przesiewacz MPB 20.55gh w wersji EX, który jest o 1 m dłuższy od modelu podstawowego. W zmodernizowanym przesiewaczu powiększono kosz zasypowy, ułatwiając załadunek odpadów, co jest atutem dla właścicieli maszyn o dużej wydajności, którzy chcą optymalnie wykorzystywać ich możliwości.

Na targach w Monachium został również zaprezentowany rozdrabniacz MRW 2.65g, wyposażony w podwozie gąsienicowe i hydraulicznie podnoszoną wannę zasypową. Elementy te spełniają zapotrzebowanie nabywców, którzy potrzebują maszyny bardzo solidnej, nieosadzonej na podwoziu hakowym, ale wyposażonej w mechanizm podnoszenia wanny, co – w połączeniu z bardzo niskim poziomem hałasu – sprawia, że MRW 2.65g doskonale sprawdza się w pracy nawet w pobliżu zabudowań.

Kolejną zmodernizowaną maszyną, którą Pronar zaprezentował w Monachium, był rozdrabniacz MRW 2.1010 w wersji z silnikiem CAT C18, który nie wymaga instalacji systemu SCR (tzw. AdBlue) lub DPF (filtr cząstek stałych). Warto jednak przypomnieć, że Pronar oferuje także rozdrabniacze wyposażone w silniki Volvo. Na stoisku pojawiły się także: rozdrabniacz MRW 1.300g oraz sprzęt komunalny, w tym rębaki MR-15 i MR-20, a także przyczepy wykorzystywane w budownictwie i usługach komunalnych. Ekspozycję stoiska, ukazującego różnorodność i możliwości produkcyjne Pronaru, uzupełniały koła tarczowe, osie i kompletne układy jezdne, siłowniki hydrauliczne oraz wiązki kabli elektrycznych.